Page 12 - recent works
P. 12

förnimma mörka stråk och stämningar, som hämtade ur scener av Alfred
                           Hitchcock eller Ingmar Bergman. Båda dessa regissörer använder ett
                           psykologiskt språk som Ann Frössén kan förknippa med sitt eget liv och med
                           det mörka anslaget i sitt konstnärskap.
                              Som liten satt hon gömd i trappmörkret i sitt föräldrahem och såg de
                           Hitchcockfilmer som visades på den nyinköpta TV:n från 1956, det år då
                           televisionen introducerades i Sverige. Hon minns förbiilande bilder med hala
                           trappor, regn och åska och inte minst den iskyla som uppstod när människor
                           gravt missförstått varandra; det var en atmosfär hon kunde känna igen sig
                           i. Gråskalan och de hotfulla kamerasvepen i filmerna kan förnimmas som ett
                           dovt grundackord i hennes konst.

                           I Ann Frösséns konstnärskap visas havsytans vågrörelser upp utan snara
                           flyktvägar eller smala landremsor i sikte. Här gestaltas livets faror där vi
                           står utan säkerhetssele eller räddningsplanka framför bråddjup och svåra
                           brottytor. Det finns inget rum för soliga stränder. Tvärtom leds vi in i fruktan
                           och en känsla av övergivenhet – bara så, tycks hon säga, når vi insikt om oss
                           själva.
                              En smula fantasilöst letar vi kanske efter ett fokus och en hållpunkt
                           någonstans i målningarnas mitt. Men den iögonenfallande brytningen mellan
                           två vågor hittar vi ofta i en soldränkt diagonalrörelse mot bildens övre plan. I
                           ett dånande hav som kan tyckas vara ett och samma ställs vi kontinuerligt
                           inför nya bildlösningar och perspektiv.
                              Somliga dukar ter sig nästan skira och detaljerna är klassiskt vackra som
                           tunt broderad spets. Efter en stunds betraktande vidgas allt större glipor i dessa
                           vidunderliga havslandskap. Branta bergsformationer, yviga trädkronor och
                           följsamt mjuka slingerväxter som inbäddade i rimfrost eller torkat salt
                           uppenbarar sig som hägringar på duken i en målning som till exempel
                           Everywhere.
                               I målningen  The Branch bär de frambrytande vågorna i stället med sig
                           en ensam trädgren som riktningslöst slungas upp på vågtopparna: framåt,
                           bakåt och åt sidan. I en annan vy avtecknar sig konturen av en framsträckt
                           hand eller ett delvis dolt öga. De spända fingrarna blir lika mycket ett
                           trosvisst segertecken som ett ångestskri och ett rop på hjälp. Ytterligare
                           andra verk ter sig frostnupna eller stöpta av bottenfrusen is.
                              Att arbeta med stora omfång kräver vissa arrangemang och i ateljén använder
                           Ann Frössén en stege. Bara så kan hon nå hela det rytande spannet av vågor. I
                           slutfasen av en process lämnar hon stegen för att betrakta målningen på håll. Det
                           är dags för det stora “sorteringsarbetet” – en minutiös revision där vågpartier
                           och brottytor kan tvingas ändra riktning och där nya lasyrer får dölja gamla.
                           I denna omfattande ommöblering laborerar hon friskt med motsatsförhållanden.
                           Av ordning skapas kaos men lika mycket vice versa. För ögat kan det se ut som








                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17