Page 11 - recent works
P. 11

globala farhågor och problem som rör tillståndet för jordens samlade
                             vattentillgångar.
                                 Ann Frössén talar dystopiskt om att världens vatten, i likhet med oljan,
                             inom kort kommer att reduceras till en ekonomisk, politisk handelsvara. Hon
                             varnar för risken för framtida krigföring genom giftspridning i havet och i
                             anslutning till sina utställningar i Polen och i Baltikum blir vi påminda om vår
                             bekymmerslösa behandling av Östersjön. Här finns en oro för de kemiska
                             fabriker som låter orenat avfall gå ut i vattnet och för de många vrak som
                             sprider tungmetaller på havets botten.
                                 Koloriten i dessa målningar följer en dov skala, med en grundton som hör
                             hemma i kulingvarning och allvarsgrått. Ovanpå denna bottenfärg växlar
                             utspelen från aggressivt senapsgult och olivgrönt till nyanser i blått, turkost
                             och rosa.


                             Det vita är inte som i många andra konstnärers språkbruk reducerat till en
                             icke-färg. Hos Ann Frössén får den kritvita titanfärgen många innebörder,
                             alltifrån det skarpa, elaka och hotfulla till det ömma och det sinnliga. Men så
                             är det heller ingen slump att det vita kommit att beteckna såväl bröllop som
                             begravning, eller för all del oskuld och arsenik.
                                 I varje målning rör det sig om över 50 skikt av färg – från den bläcksvarta
                             grunden till de slutgiltiga lasyrerna i transparent rosa eller grått. Av miljöskäl
                             lämnade hon för några år sedan oljefärgen för akryl. Den vattenlösliga akrylens
                             korta torktid medförde en större direkthet och flexibilitet som visade sig
                             stämma bra med ett intuitivt sätt att arbeta.
                                 De som följt Ann Frösséns konstnärskap under en längre tid lägger
                             också märke till att målningarna successivt blivit större. Flertalet dukar
                             mäter idag två gånger tre meter och förekommer i både liggande och
                             stående format. Ibland är det som om vågskummet tycks spränga bildplanet
                             och i vissa målningar uppstår ofta en känsla av högt vulkaniskt tryck. Denna
                             vilja att ta plats i rummet kan ses som en naturligt utveckling med tanke på
                             Ann Frösséns bakgrund som scenograf.
                                     Dukarna med sina vågbrytningar och stänkande svall ger inte bara
                             en arkitektonisk upplevelse utan kan också ses som en filmsekvens. Ögat
                             sveper över rummet vars hela väggpartier upptas av målade dukar. Under
                             senare tid har även stora videoprojektioner med virvlande vattenmassor
                             integrerats i utställningarna, något som leder oss rakt in i stormens
                             obehärskade öga med sjöar som stänger allt ovidkommande ute.
                             Men omslutandet innebär inte bara en målerisk och ljudmässig omfamning.
                             Det finns även något krypande och obehagligt i rummet där det går att











                                                                11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16